APSC vs Full Frame. Realment necessito una càmera Full Frame?
APSC vs Full Frame. Realment necessito una càmera Full Frame?
Clic aquí per comprar una càmera fotogràfica.
A l'escollir una càmera fotogràfica pots triar entre una multitud d'opcions, sent de les més comuns, el format APSC o el Full Frame. Per ajudar-te a seleccionar la que millor s'adapti a les teves necessitats en el post d'avui et mostrem les diferències que hi ha entre tots dos formats.
APSC O FULL FRAME. QUINA HE DE COMPRAR?
A continuació i de forma resumida enumerem alguns dels aspectes que t'ajudaran a entendre i visualitzar d'una forma clara i precisa, quines són les seves principals diferències. Vegem els de major importància:
- Diferències entre el format complet (Full Frame) i el APSC
La principal diferència entre els dos formats és la seva grandària, sent les Full Frame les que disposen d'un sensor de major superfície.
Els sensors Full Frame disposa d'un sensor equivalent al què feien servir les pel·lícules de 35mm i compten amb una superfície de 36 x 24 mm. En canvi, les càmeres fotogràfiques APS-C compten amb un sensor més reduït en grandària (22 x 15 mm per a càmeres Canon i 24 16 en càmeres Nikon).
Aquesta mida, tot i que no ha de ser determinant a l'hora de comprar una càmera, si que tindrà molta importància en funció de l'ús que li vagis a donar a aquesta.
Has de tenir present que el sensor d'una càmera és el responsable de convertir la llum captada en la imatge digital; i al seu torn està format per milions d'elements sensibles encarregats de captar la brillantor de la llum per a cada un dels píxels. I aquests (els fotodíodes) seran més grans o més petits en funció de la mida del sensor.
Per això, el nombre total de fotodíodes (Megapíxels) no és l'aspecte més important a tenir en compte per obtenir una imatge d'alta qualitat, sinó que serà la mida de cada un d'aquests fotodíodes (píxels).
A major mida de píxel (fotodíode), el sensor serà capaç de captar major quantitat de llum a igualtat de temps d'exposició, el que sempre generarà menor "soroll" a la imatge.
- Diferències en els objectius per APSC i FF (Full Frame)
Els objectius dissenyats i fabricats especialment per a càmeres Full Frame, solen ser de major qualitat tant a nivell dels materials usats com a qualitat d'imatge. És per això que el seu preu sempre serà superior al d'un objectiu per a càmeres APS-C.
Un altre dels aspectes a tenir en compte és el que es coneix com a "Factor de Retall" (o de multiplicació). Tingues presente que a igualtat d'escena i focal de l'objectiu, si el situem en una càmera FF i després en una APSC, podrem comprovar que la imatge que capten és diferent, sent més petita o tancada en el cas de les càmeres APSC.
Dit d'una altra manera, podríem dir que és la relació que hi ha entre les dimensions d'un sensor o un altre. És a dir, la retallada del sensor respecte a un dels 35 mm (el que vindria a ser un Full Frame). El Factor de retallada d'una APSC sol ser de 1,5x respecte a un objectiu Full Frame.
Aquest aspecte fa que la majoria d'objectius per a càmeres APSC no siguin compatibles amb les Full Frame ja que aquestes últimes capten una major grandària d'imatge i això propicia que a l'usar objectius APSC es vegin vores negres.
També és important recordar que hi ha objectius que només es podran acoblar a FF i viceversa. Asismismo, també n'hi ha que es poden acoblar a totes les càmeres (la majoria) però als quals cal hauràs d'aplicar el factor de retallada per saber la seva distància focal real.
- Diferències de preu
Bàsicament, una càmera o objectiu Full Frame, sempre tindrà un preu superior respecte a una APSC. Les FF estan indicades per a un ús professional i compten amb funcions avançades com a major velocitat de tret, resistència a la pluja, qualitat de materials utilitzats, ...
També cal esmentar que els objectius per FF solen ser més cars que per APS-C. Això sobretot és degut a que són objectius professionals, amb característiques adaptades a aquest format que comporten un gran cost en disseny, materials, o components, però que a canvi doten d'una excel·lent qualitat a la presa.
- Realment és necessària una càmera FF per fer una bona foto?
Tot i que poden existir excepcions, a Renuevo creiem que de forma general no és estrictament necessari comptar amb una Full Frame per aconseguir fotos de gran qualitat. L'aspecte que més influirà a l'hora de realitzar una bona fotografia, s'ha de centrar més en la qualitat de la composició, una bona il·luminació, ... i una bona edició fotogràfica final (Photoshop, Lightroom, Paint Shop Pro Photo, Gimp, Affinity Photo, ...)
- Reflexions i conclusions
A tall de reflexió final, podríem dir que el sobrecost d'una càmera Full Frame respecte a una APS-C bàsicament pot ser necessari en el cas que et dediquis a la fotografia de manera professional i que puguis treure-li partit en diferents situacions i o treballs. Invertir en una Full Frame pot ser necessari en el cas que busquis una càmera per realitzar pòsters o cartelleria de grans dimensions d'impressió, fotografiar en condicions de poca lluminositat, busquis major camp de visió, ...
Però per a la realització de qualsevol altra fotografia, et resultarà perfectament vàlida una càmera amb sensor APS-C, sent potser de major importància comptar amb un bon objectiu per aconseguir fotografies de gran qualitat o aspecte professional.
Finalamente, aprofitem per convidar-te a visitar la nostra botiga en línia, on podràs comprar infinitat de càmeres i objectius fotogràfics de segona mà. Disposem d'articles de fotografia de les millors marques amb la màxima de les garanties.
Com sempre a Renuevo, la teva botiga online de segona mà.
David
Altres posts relacionats:
Com comprovar el sensor d'una càmera rèflex