7 trucs d’il·luminació en fotografia
7 trucs d’il·luminació en fotografia
La fotografia és llum, amb l’ausència d’aquest element no és possible la foto, per lo que és un element primordial en tot el procés. Ja sabem que gran part d’aquesta ve determinada per l’apertura del nostre objectiu , la velocitat d’obturació i la ISO que volguem manegar, però també podem jugar amb la il·luminació de la sala, o del nostre equip de llums per resaltar o donar un efecte especial a les nostres imatges.
Aquí et deixem 7 consells que poden donar-te idees per això!
1- A un retrat, quant més amplia sigui la font o el focus de llum, més suau serà la il·luminació. Quant més estreta és la font, més intensa.
Una font de llum amplia disminueix les ombres, redueix el contrast, suprimeix la textura. Una font de llum estreta fa el contrari, és més intensa, marca els trets del subjecte i enfatitza els punts. Això es deu a que amb una font amplia els rajos de llum golpegen al subjecte desde més direccions, el que tendeix a omplir les ombres i proporciona una il·luminació més uniforme a l’escena.
Consell: col·loca al subjecte del retrat a prop d’una finestra gran i brillant que no rebi llum solar directe. És com una caixa de llum gratuïta, sense necessitat d’equip d’estudi.
2- Quant més a prop la font de llum, més suau serà aquesta. Quant més lluny estigui la font, més dura o puntual serà la llum.
Això és llògic: apropa una llum i serà més gran, es a dir, més amplia en relació amb el subjecte. Si l’allunyes, es farà relativament més petita i per tant més estreta.
Consell: quan fotografies a persones a interiors amb la llum disponible, apropa les llums o viceversa per obtindre una llum més afavoridora.
3- Els difusors dispersen la llum, essencialment fent que la font de llum sigui més amplia, es a dir, més suau.
Quant els núvols estan davant del sol, les ombres es tornen menys nítides, amb boira les ombres directament desapareixen. Els núvols, el cel nuvolat i la boira actuen com un gran difusor, cosa que dispersa la llum en moltes direccions. Els dies amb aquest clima, el cel es torna en una única font de llum molt amplia.
Consell: es poden fer servir materials com plàstic translucid o roba blanca per difondre una font de llum intensa. Pots col·locar un difusor davant llum artificial, com una llum estroboscòpica. O, si està sota un sol brillant, fes servir una malla blanca per suavitzar la llum que cau sobre el subjecte.
4- La llum que rebota actua com un difusor de llum. Apunta una font de llum estreta a una superficie ample i mate, com una paret, un sostre o un reflector mate i no només reflexarà la llum, sinó que també la difon al dispersar-se sobre una àrea més ample. No obstant, si fas servir un reflector brillant la llum es mantindrà força més estreta quan reboti.
Consell: Arruga un troç gran de paper d’alumini, extent-lo de nou i embolica’l al voltant d’un troç de cartró amb el costat brillant cap a fora. És un bon reflector que no té un efecte tan suau com una superficie blanca mate, ideal per agregar reflexes brillants.
5- Les ombres creen volums. Així és com s’aconsegueix la sensació de veure una imatge com un objete en l’espai, no projectada sobre una superfície plana, es a dir, per “separar-la” del fons.
Consell: Per obtindre un retrat dramàtic, col·loca una llum en alt i lleugerament al costat del subjecte, en angle cap abaix, però no tant que la ombra del nas caigui més enllà de la meitat del llavi superior.
6- La llum de fons es pot fer servir com il·luminació molt difusa. Molt pocs subjectes es poden posicionar totalment a contrallum, es a dir, en silueta pura, sense que caigui cap llum desde el front. Una persona d’esquenes a una finestra brillant, veurà reflexada la llum d’una paret oposada que li caurà a sobre. Algú que estigui parat a fora, d’esquenes a la llum del sol brillant, tindrà una llum que caurà sobre ell desde el cel obert davant d’ell. En qualsevol cas, hauràs d’augmentar l’exposició per registrar la llum que cau sobre el subjecte, i aquesta llum restarà importància a la textura i dimensionalitat facial.
Consell: per obtindre brillantor a un retrat o una silueta a contrallum, prova amb composicions que incloguin la font de llum.
7- La llum té color inclús quan sembla "blanca". A això se li diu temperatura, i el nostre cervell és un expert en ajustar la nostra percepció per a que gairebé no la notem. Malgrat això, els sensors digitals i la pel·lícula poden registrar tonalitats de color a on els nostres ulls no les veuen. El color de la llum del sol a primera hora del matí i al final de la tarda és de tonalitat càlida, mentres que l’ombra oberta al migdia pot ser força blavosa. Les bombetes de tungsté emeten una llum groga. I qualsevol superfície a on reboti la llum pot agregar el seu color. Amb les càmeres digitals pots controlar el balanç de blancs per nuetralitzar les tonalitats de color o enfatitzar-les, per exemple, per agregar un to més càlid a un paisatge o retrat.
Consell: Els paisatges fotografiats en dies sense núvols poden ser molt blaus, especialment amb les ombres. Configura el balanç de color de la teva càmera en Núvolat, que actua com un filtre per una brillantor més daurada.
Esperem que hagi estat útil aquests 7 trucs d’il·luminació per fotografia, i recorda que el més important és experimentar.
Com sempre a Renuevo, la teva botiga online de segona mà.
Cristian
Potser t’interessi: